V posledních dvou týdnech jsem venkovská učitelka v naší malebné obci, kde žáci ještě nosí svým učitelkám přírodopisu rybniční škeble a kůže svléknuvších se hadů domácích.
Mezi mé pedagogické slasti (žádná ironie, prosím) patří vytvoření křížovky pro 9.A. Křížovka by se měla týkat literatury a ta moje bude speciálně zaměřena na literární postavy, jejichž jména bude právě úkolem do křížovky vepsat. Tvoříme-li křížovku, neboli lušťovku, vymyslíme nejdřív tajenku! Tajenku mám, ale zde ji samozřejmě nemohu prozradit. Co však prozradit mohu, je mé dilema, jakou literární postavu dát na řádek, kde je tajenkové písmeno CH (spřežka, přátelé, spřežka!). Na této pozici by mohly být třeba Chobotničky... Zelená a Modrej, kteří statečně stěhovali Holanovic piáno po schodišti tak úzkém, že by to zvládl snad jen čert, no však to všichni známe. Chobotničky by byly v křížovce a indicie k nim by zněla: hlavonožečkové z 3. patra.
Původní idea však byla: CHRUDOŠ! Víte, kdo je to Chrudoš? Vězte, že já to vím od svých pěti let, protože jsem odchována Hurvínkem, který mi poskytl všeobecný rozhled, z nějž těžím dodnes. (Píše-li Robert Fulghum že Všechno, co potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské školce, kontruji já, že vše, co potřebuji znát, mě naučil Hurvajs v době, kdy jsem ve školce nebyla, poněvadž mě děti zase nakazily angínou.)
Zpět k Chrudošovi. Ukázalo se, že ne všem se dostalo prestižního vzdělání jako mně, a dokonce i moje matka a kolegyně ze sboru (učitelského) v jedné osobě honem nevěděla, kdo to ten Chrudoš byl. Leda si vzpomněla, že byli dva - Chrudoš a Šťáhlav. Tak jsem jí to stručně vyložila, byli bratři ve při, šli k Libuši, by je rozsoudila. Tak se i stalo - ve prospěch Šťáhlavův. Chrudoš, povaha prudká, se odmítl podřídit a pravil: běda mužům, kterým žena vládne...
Abych dodala svým slovům váhu, šla jsem pro Staré pověsti české - a hledajíc podporu u Aloise zjistila jsem hroznou věc. V té jeho famózní knize se o Chrudošovi a Šťáhlavovi vůbec nepíše, jen se tam zmiňuje, že za Libuší přišli na Vyšehrad dva rozvadění sousedé (dokonce ani bratři!). Co teď? Odhalit žákům 9.A po Hurvínkově vzoru Jiráskův nedostatek a Chrudoše jim statečně představit, nebo kapitulovat a angažovat plastelínové potvory?
Děti, co přinesete mně, když na vás budu hodná a řeknu vám pravdu o mýtických dějinách národa českého?
středa 23. dubna 2008
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat